עשרת הדברות ללמידה מתוקשבת
"עשרת הדברות" ליצירת אתר נוח לשימוש: עפ"י אוניברסיטת האדרספילד
1. פדגוגיה קודמת לטכנולוגיה
חשבו מה התלמידים צריכים ללמוד, ולאחר מכן איך התלמידים צריכים ללמוד. רק אז ניתן לחשוב איזו טכנולוגיה תתאים בצורה הטובה ביותר למטרה זו.
אל תהיו שאפתניים מדי, ניתן להתחיל בבניית אתר צנוע יחסית ובמהלך השנים להוסיף נדבכים נוספים.
2. עומס עבודה ודפוסי למידה
החליפו פעילויות למידה פרונטליות בפעילויות שניתן לעשות באתר. קחו בחשבון את כמות הקריאה והכתיבה הרצויה לשבוע.
ניתן להשתמש ביחידות הוראה על מנת להגביל את העומס.
הניהול צריך להעשות בחוכמה: למידה משותפת מועילה, אך יש להימנע ממטלות משותפות על מנת שהסטודנטים יעמדו בלוח הזמנים, ולא יהיו תלויים בקולגות.
הגבילו את המטלות אשר מקבילות בלוח הזמנים או עשו אותן ללא ציון.
תזכרו: קריאה ללא השתתפות פעילה יכולה להיות פעילות למידה חשובה לא פחות.
3. איזון סיכונים עם דפוסים מוכרים
על מנת שהסטודנטים יוכלו לקחת סיכונים אינטלקטואלים, סביבת הלמידה צריכה להרגיש כסביבה בטוחה לביטוי עצמי.
בלקיחת סיכון, ישנו גם סיכון חברתי בנוסף לסיכון האינטלקטואלי, בנוסף לתחושה הלא בטוחה של שימוש אונליין עבור אנשים מסוימים. על מנת להתגבר על מכשול זה, הפעילויות הראשונות צריכות להיות מוכרות ו"בטוחות" כגון הצגה עצמית, דעה על נושאים וכו'.
4. איזון מחויבויות עם תגמולים
שימוש באופן חופשי בפעילויות שההשתתפות בהן היא חובה כגון בדיקת נוכחות, מועדים אחרונים וכו'. יש לוודא שאלמנטים אלו הופכים את ההשתתפות ל"שווה" ומועילה בשביל הסטודנטים במובן של צרכים לימודיים.
גזרים יותר יעילים ממקלות בלמידה מתוקשבת.
5. אתיקה היא עדיפות עליונה
אין לאפשר גישה לאתר למי שלא אמור להיות בו. הודיעו לתלמידים הרשומים שיש להם גישה לאתר, לאיזה תכנים באתר יש להם גישה ומדוע הם רשומים אליהם. כמו כן,הודיעו להם אם וכיצד מתבצע מעקב על הפעולות שלהם. לעולם על תשתמשו בחומרים או עבודות של סטודנטים ללא הסכמתם המלאה.
6. תדגימו פרקטיקה
תכתבו את התכנים שלכם בצורה בה הייתם רוצים שהסטודנטים שלכם יכתבו (פסקאות ברורות, בדיקת טעויות, באופן רשמי/לא רשמי, וכו').
תהיו אונליין כאשר אתם אומרים שתהיו, ותעשו את מה שאתם אומרים שתעשו (לא יותר ולא פחות).
תשמרו והשתמשו בחוש הומור. תוודאו שאתם משתמשים בכללי נימוס והתנהגות המקובלים ברשת, ותוודאו שהסטודנטים שומרים עליהם גם.
7. תיאום ציפיות
הגדירו לסטודנטים באופן נהיר וברור מה הציפיות המינימליות שלכם מהם ובמקביל הבינו ובדקו מה הציפיות המקסימליות שלסטודנטים יכולות להיות מכם.
תוודאו שהנכם נמצאים במרווח בין לבין.
8. שמירה על דפוסי פעולה אחידים
תצרו יחידות הוראה והשתמשו בהם באופן תמידי (תמיד תוסיפו את אותם תכנים באותם מקומות למציאה מהירה, וכו'). אל תזיזו דברים ממקומם הרגיל אלא אם כן אתם חייבים לעשות זאת.
אם אתם מחלקים את הסטודנטים לקבוצות, אל תשנו את החלוקה במהלך הזמן שנקבע אלא אם כן אתם חייבים לעשות זאת.
תיצרו דפוסי או מחזורי למידה (כגון חקירה, תיאור, יישום) שסטודנטים יכולים לעבוד בהם באופן קבוע (שבועית, חודשית).
9. יצירת מרחב לביטוי עצמי (לסטודנטים)
אפשרו לסטודנטים לבטא את עצמם במהלך הקורס ולהותיר חותם על סביבת הלמידה. כך תעצימו אותם ותגבירו את מעורבותם.
זהו יכול להיות דבר פשוט כגון פורום "התייעצות כללית", בו הסטודנטים יכולים לשתף פעולה יחדיו.
10. יצירת לוחות זמנים ברורים והנחיות מדוייקות
לוחות זמנים והנחיות הינם שימושיים עבור כלל הסטודנטים, לא רק אלו בעלי ניסיון מינימאלי או ביטחון נמוך בשימוש במרחבים אינטרנטיים. צרו לוחות זמנים ברורים והנחיות מדוייקות לפעולות כגון שמירת והעלאת קבצים, שימוש בפורום, יצירת דיונים ידידותיים למשתמש, וכו'. אל תמציאו מחדש את הגלגל, השתמשו בפרוטוקולים קיימים.