יום שישי, 19 אפריל 2024, 11:14
מערכת: למדה, אוניברסיטת בר-אילן
קורס: אתר הדגמה למרצים (אתר הדגמה למרצים)
אגרון מונחים: מילון מדעי רפואי
א

אברון

בביולוגיה, אברונים הינם מבנים המוקפים בקרום, בעלי צורה ותפקיד אופייניים, המצויים בציטופלסמת התא. האברונים מחולקים ל"מדורים" בתוך התא (מידוּ‏ר).

אברונים קיימים כמעט באופן בלעדי בתאים איקריוטיים. בייצורים פרוקריוטיים (חיידקים) מתבצעות רוב הפעולות שאותן מבצעים האברונים ביצורים האיקריוטיים, אלא שבמקום להתרחש באזור מתוחם המוקף בקרום, הן מתרחשות בציטופלזמה עצמה.

סוגי האברונים הנמצאים בתאים השונים זהים באופן עקרוני, עם הבדלים קלים בין הממלכות הטקסונומיות השונות; בייצורים המבצעים פוטוסינתזה, למשל, - צמחים, אצות וחיידקי ציאנובקטריה - קיימים אברונים המסייעים בתהליך זה.

מספרם של האברונים מותאם לעתים לסוג התא ולתפקידו באורגניזם (במקרה של יצורים רב-תאיים). כך, למשל, מספרם של המיטוכונדריה בתאי שריר בגופם של בעלי חיים גדול ממספרם בתאים אחרים, כיוון שתאים אלו זקוקים לאנרגיה רבה, אותה מספקים המיטוכונדריה.

דוגמאות לאברונים:

אוזן

איבר השמיעה ושיווי המשקל בבעלי חיים

אורגניזם

אורגניזם, או בעברית יצור, הוא כל דבר חי המשתייך לטבע ומסוגל להתקיים ולהתרבות בכוחות עצמו ולבצע חילוף חומרים. בהגדרה אחרת, כל מה שיש בו תא אחד לכל הפחות. אורגניזם הוא פרט בדיד שגדל, מתפתח ועל פי רוב גם מתרבה.

האורגניזם מקיים במהלך חייו במו גופו את פעילויות החיים של המין אליו הוא שייך. חלק מהאורגניזמים (למשל אלמוגים ודבורי דבש) לא יכולים להתקיים בצורה עצמאית, אלא רק כחלק ממושבה.

האורגניזמים משפיעים על סביבתם בצורות שונות (חילופי גזים, הפרשות וכו'). בתוך גופו של אורגניזם מתקיימת הומאוסטזה (תנאים מסוימים שנמצאים בתוך גופו של אורגניזם, זוהי הסביבה הפנימית של האורגניזם).

כל האורגניזמים מתחלקים לשלוש על ממלכות: אוקריוטים, חיידקים אמיתיים וחיידקים קדומים.

אסקלפיוס

אסקלפיוסיוונית: Ἀσκλήπιος, בלטינית: Aesculapius) היה אל הרפואה של היוונים והרומים. בזכות יכולת הרפואה האלוהית שלו הקים אסקלפיוס את המתים לתחייה ובכך צמצם את הפער בין בני האדם לבין האלים.

אסקלפיוס היה תלמידו של הקנטאור כיירון וממנו למד רפואה ואף איך להחיות מתים, זאוס שהתרגז מכך שבן תמותה מתערב בפעולתם של האלים בנושאי חיים ומוות הרגו על ידי מכת ברק.

בפולחן אסקלפיוס, שרווח מאוד ביוון העתיקה, היה חלק נכבד גם לבתו היגיאה, אלת הבריאות שאליה נלווה גם אחיה, טלספורוס. ידוע שהיו קיימים כמה מאות היכלי אסקלפיוס שאליהם נהרו מאות חולים אשר ביקשו תרופות מכוהניו.

על פי אפלטון, מלותיו האחרונות של סוקרטס, היו "העלו קורבן לאסקלפיוס".

אקטין

אקטין (באנגלית: Actin) הוא חלבון בעל תפקיד מרכזי בשלד התא. יחידות רבות של אקטין מתחברות ליצירת פולימר, סיב סלילי הקרוי גם מיקרופילמנט. סיבי האקטין יוצרים רשת בתאים האיקריוטיים. לסיבי האקטין מספר תפקידי מפתח בתא:

  • תמיכה מכנית בקרום התא.
  • קביעת צורת התא.
  • תנועת התא.
  • השתתפות בסוגים מסוימים של צומתי תאים.
  • מתן אפשרות להעברת ציטופלזמה מתא לתא.
  • כיווץ התא בזמן חלוקת התא.
  • בתאי השריר, השתתפות בכיווץ התא יחד עם מולקולות מיוזין.

בציטוזול נמצא האקטין קשור למולקולות ATP בעיקר, אבל יכול להיקשר גם ל-ADP. הקומפלקס של מולקולת האקטין עם מולקולת ATP יוצר פולימר בצורה יעילה ומתפרק בצורה איטית. לעומתו, הקומפלקס אקטין-ADP מתפרק בצורה יעילה ויוצר פולימר בצורה איטית.

אקטין הוא אחד החלבונים הנפוצים ביותר בתאים איקריוטיים וריכוזו הוא סביב ה-100 מיקרומולר. בנוסף, הוא אחד החלבונים שהשתמרו ביותר מבחינה אבולוציונית. לדוגמה, ההבדל ברצף החלבון בין אצה לאדם הוא לא יותר מ-5%.